Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Vianočné a iné zvyky (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

?

Tak toto som nejako nepochopil. Co je abnormalne na tom, ze si svoje pribytky (alebo este skor hroby nasich najblizsich) vyzdobujeme jedlovou cecinou? Co je zle na tom, ze sa tazba v jedlinach nacasuje na obdobie, ked sa vyuzije nielen drevo, ale aj cecina?
Alebo je v principe zle to, ze sa v lesoch tazi? Nuz, ak chceme mat drevo (a vyrobky z neho), inde ako v lese sa ziskat neda. Este zatial nikto neprisiel na sposob, ako drevo vyrabat z ropy. Pre mna je prave normalne, ze sa snazim obklopovat predmetmi vyrobenymi z prirodnych materialov. A tie sa, pochopitelne, nedaju ziskat odinakial nez z prirody. Preto si, ja hriesnik, na svoj (zivy - ach boze, kolka zverskost) vianocny stromcek (smrek z lesa, rozne pungensky a nordmanky z plantazi sa mi jednoducho nepacia - asi by ma uz mali naozaj obesit) vesiam jablcka, drevene (!) a slamene ozdoby a medovniky. Suloziaci snehuliaci su skor specialitou tych, ktoym plasty nevadia a aj vianocny stromcek maju umely.
 

Pamiatka zosnulých

a Vianoce sú sviatkami, ktoré vždy boli (aj v podobe Samhain a Zimného slnovratu) sviatkom niečoho úplne iného než sa praktijue teraz.
Ak si článok nečítal, tak ešte raz:

"Biblia a aj Talmud predpisujú pre človeka v týždni jeden deň odpočinku. Nie je to sociálno-hygienický zákon. Veď je dávaný do súvislosti s dňom odpočinku Boha, ktorý po šiestich dňoch tvorenia oddychoval. No všemohúci Boh nepotrebuje odpočívať. Boh vie, že odpočinúť si potrebuje okolitý svet. A tak je deň odpočinku zákazom zasahovania človeka - či už konštruktívneho alebo deštruktívneho - do fyzického sveta. Odpočinok je v tomto biblickom ponímaní stav mieru medzi človekom a prírodou."

Posledné dva mesiace v roku sú naplnené lesy severovýchodného Slovenska tisíckami ľudí a stovkami aut s jediným cieľom - ukojiť túžbu odberateľov po jedľovej čačine a vianočných jedličkách.

Rúbať živé stromy je barbarský zvyk privezený k nám kdesi z Germánska. Nič proti tomu - mne na tom všetkom vadí to pokrytectvo. Tá zdanlivá atmosféra lásky, mieru a pokoja - ináč proti súložiacim snehuliakom tiež nemám nič, je to znak príslušnej kultúry, tak ako rituálne zrezávanie stromčekov, podrezávanie ovcí alebo otrokov.
 

?

Na mna s tymto nechod, ja nie som ani krestan, ani zid. Takze co predpisuje biblia ci talmud je mi plne ukradnute. Pre mna su Dusicky pripomenutim si mojich najmilsich, ktori uz to so mnou nie su, a Vianoce su svitatky lasky, mieru a pokoja, presne ako pises - moznost stretnut sa v kludnej a svitaocnej atmosfere s tymi mojimi najmilsimi, ktori tu so mnou este su (a dufam, ze tu budu aj dlhsie ako ja). Ja ich praktikujem takto, a je mi (pardon za vyraz) uplne u prdele, coho sviatkom bol zimny slnovrat.
Nevidim rozdiel medzi kyticou kvetov a jedlovou cecinou ci vianocnym stromcekom. Alebo, koniec-koncov, medzi sackom s mrkvou a jedlovou cecinou. Ved aj ta mrkva (chudera) musela zahynut, len aby si nejaky nenasytny clovek mohol napchavat svoj odporny bachor. Ak ten rozdiel vidis, objasni mi, v com spociva. Ale mozno povazujes aj kyticu kvetov za hriech voci prirode.
Rubaz zive stromy je zvyk, ktory clovek praktizuje pravdepodobne od dob, ked si vyrobil prvu sekeru z pazurika. Zrejme je podla teba clovek v permanentnej vojne s prirodou. Ja to tak neberiem. Som heterotrofny organizmus, takze som zavislo na prirodnych zdrojoch (to su ostatne aj autotrofne organizmy, lenze tie vyuzivaju len anorganicke zdroje). Ide o to, aby som tie prirodne zdroje vyuzival trvalo udrzatelnym sposobom. Vianocny stromcek nie je prehreskom proti tejto zasade. Suloziaci snehuliaci ano.
Takze, smelo zaves tuto milu figurku na svoj ekologicky umelohmotny stromcek. Alebo okolo nej tancuj ritualny zimnoslnovratovy tanec plodnosti. Mne ponechaj moje pokrytecke ritualy. Ak je pre teba odrezanie vianocneho stromceka ekvivalentne zarezavaniu otrokov (alebo aj zarezavaniu ovci, ak ich nerezeme na maso ale ako ritualnu obet), nezostava mi, nez ta polutovat.
 

Asi si ten

článok skutočne neprečítal. Rúbanie všetkého naokolo nie je praktizované od dôb pazúrika. Každá kultúra mala v tomto smere svoje tabu. Ja hovorím o zrušeniach týchto tabu. Pohanskí Slovania mali svätoháje, kresťanskožidovská kultúra nezasahovanie jeden deň. Všetci vedeli alebo aspoň niektorí tušili, prečo.

Samozrejme, že sme závislí od prírodných zdrojov. Nie sme ale závislí od zbytočného ničenia týchto zdrojov. Dôkazom môžem byť napríklad ja, ktorý nemám žiaden, ani prírodný ani umelohmotný ztromček a žijem. Cez Vianoce sa venujem rodine.

Áno, stromček je rovnaká obeť - a pochádza z rovnakej kultúrnej podstaty - ako podrezávanie ovcí a zabíjanie otrokov. Nič viac a nič menej. Nie je to drevený dom, drevená lyžica, drevená podlaha či drevo na kúrenie. Je to úplne zbytočná germánska taľafatka - rituálny predmet.

A nie som ani kresťan ani Žid a toto s tým vôbec nesúvisí.

Som vďačný za každú ľudskú kultúru, ktorá uznáva úctu k svojmu okoliu a nepodporuje zbytočné a nezmyselné zabíjanie.

V svojom dome si maj čo chceš a tancuj si tiež čo chceš.

Len nenič naše (nie svoje, ale cudzie) prírodné prostredie.
 

?

Ake rubanie vsetkeho naokolo? Rube sa to, co clovek potrebuje. Nepochybne mal paleoliticky clovek v tomto smere menej zabran, nez dnesny. Len ta kamenna sekera mala mensi vykon.
Pohanski Slovania mali svatohaje, my mame rezervacie. V com sa s tebou plne zhodnem, je to, ze rezervacie by sme mali respektovat.
Stromcek je rovnaka obet ako kytica kvetov. Nic viac, nic menej. Opakujem otazku - si rovnako zaujaty voci kyticiam kvetov?
Ak nie si krestan ani zid, tak preco argumentujes bibliou a talmudom?
Zbytocne a nezmyselne zabijanie nepodporujem ani ja.
Vo svojom dome mam co chcem (mne na rodziel od teba suloziaci snehuliaci vadia). Doma tancovat nezvyknem. Prostredie (ak je nase, je aj moje, nielen cudzie) nenicim.
Ach, nechajme to tak, nema to zmysel.
 

 

Si predpojatý voči Germánom alebo čo? Vari sme my čistí Slovania, čistá rasa? Za tie roky sa to tu už toľkokrát pomiešalo...
-
Vianoce sú o zvykoch. A faktom je, že vianočný stromček je náš zvyk. Nás, ktorí žijeme na Slovensku. A je jedno, či ho dovliekli Germáni alebo Mongoli.
-
Ako sa kvety pestujú v sklenníkoch, tak aj stromčeky určené do domácností sú (resp. by mali byť) pestované v špeciálnych škôlkach a nebyť vyrubované z rezervácií.
-
Prečo ale odmietať naše tradície (s hnusnými gerrrrmánskymi koreňmi?)? Nakoniec potom ľahko môžeme skončiť pri tom, že najlepšie je presťahovať sa do jaskyne. Na prežitie to predsa stačí a určite tým zaťažíme prírodu menej...
-
Ostatne, jeden stromček za rok pre jednu rodinu. Aký ekvivalent kilometrov autom/autobusom/vlakom/lietadlom to je? Neplačeš na nesprávnom hrobe? Čo tak radšej apelovať na "zbytočné" cestovanie za blízkymi počas sviatkov? Nepomohlo by to prírode viacej?
-
S týmito stromčekmi si trafil vedľa.
 
Hodnoť

 

Suloziaci snehuliaci mi nevadia, ale zarazilo ma, ked mi mamka vcera povedala, ze u nej na dedine zacali ludia nosit na hroby cele vianocne stromceky.
 
Hodnoť

celkom s tebou suhlasim...

vianoce - sviatky lasky pokoja a mieru. vytnime preto vsetky stromy a pozabijajme milióny rýb..... príšerné.
nechapem ako moze niekto slavit mier, precitovat lasku a pokoj, ked mu v byte zomiera strom. mne sa chce plakat.
tot moj nazor.
 

?

veru, nezabijajme miliony ryb. Zabime radsej miliony prasiec. Pripadne, ak si vegetarianka, zabime miliony mrkiev.
Ledaze by si zila zo vzduchu. Nefotosyntetizujes? Ked sa pozries do zrkadla, nie si taka do zelena?
 

Ale tu nik nehovorí

o potrave alebo o predmetoch potrebných k životu, chápeš to vôbec? Tu sa hovorí o rituálnom zabíjaní. O zbytočnom zabíjaní, ktoré človek k životu nepotrebuje. Tak ako Aztékovia potrebovali ľudské obete, potrebuješ ty k svojmu životu stromček, ktorý vyhodíš o dva týždne na smetisko.
To nie je potrava v hrnci, drevená lyžica, drevený dom, poleno v šporáku.

To je čačka taľafatka. Rituálna obeť - a tak to aj vzniklo.
 

?

neviem, u vas sa mozno kapor zabijal ritualne. U nas kvoli tomu, aby sme ho nasledne zjedli.
Pre mna je predmet potrebny k zivotu aj kytica kvetov, aj drevena skrina (nielen kvoli tomu, aby so si do nej ulozil saty, ale ako sucast mojho zivotneho prostredia), aj vianocny stromcek, chapes to vobec? Chapes ze ludia nepotrebuju k zivotu len zradlo a predmety dennej spotreby? Ale aj cacky-talafatky?
Asi nie. Chod si radsej kupit tych suloziacich snehuliakov. Ti su z cistych plastov, zivotnemu prostrediu zrejme neskodia a nikoho kvoli nim netreba zabijat.
Ak chces, reaguj. Ale ja uz na tejto stranke koncim.
 

Áno,

potrebujeme nielen jedlo a predmety dennej potreby, ale aj kytičku kvetov a čipkované dámske nohavičky.

Článok je o niečom inom, je o zbytočnom zabíjaní bez akejkoľvek úcty k okolitému svet. O strate akýchkoľvek tabu, ktoré tu boli a o tom, že tieto sviatky sú o niečom inom, než o lesoch plných píl a áut odvážajúcich čačinu a plných hypermarketov ľudí s nepríčetnými pohľadmi, ktorí nakupujú na tie vianočné stromčeky už aj súložiacich snehuliakov.

Kvety o rok vyrastú, drevený dom stojí sto rokov, ale zničená jedľobučina na flyši sa neobnoví už nikdy.

Pekné a požehnané Vianoce.
 
Hodnoť

tedy ja nechcem byt sprosty

v tento predvianocny cas, ale Ty si sa ako sprosty predviedol.

Namiesto toho, aby si pohovoril o ekologickej katastrofe sposobenej masivnym klckovanim lesov pocas staroslovanskej expanzie, spletas tu rozpravky o tom, ako stari Slovania chodili a epoxidom lepili kazdy ulomeny konarik.

A to ani nereagujem na obycajnu loz, ktoru si predviedol v diskusnom prispevku o rubani vsetkeho ziveho od dob vynajdenia pazurika. A pritom som si isty, ze si uz pocul o neolitickej ekologickej katastrofe - katastrofe, nasledky ktorej sa nedaju zrovnat s cimkolvek, co praktizujeme dnes v hypertechnickom veku (vratane Cernobylu).

.

Mimochodom, aky je priemerny vek jedle Abies alba?

 

Takže vek jedle

sa v normálnych našich podmienkach pohybuje od 400 do 600 rokov, je to naša druhý najstarší strom po tise - teda z typu lesa o ktorom hovoríme.

Ľudstvo sa nikdy nechovalo nejako ekologicky, to musí vidieť každý, kto sa aspoň trošku zaoberá históriou - máme to v svojej prirodzenosti. Ale vždy existovali tabu - to preto aby sme sa do toho pekla nedostali veľmi rýchlo. A o zrušení tých tabu píšem.

Slovania rúbali stromy, intenzívne, veď z nich žli, ale mali svätoháje a slnovraty. Dnes neexistujú lesné rezervácie a žiadne tabu.

Článok nebol o lese ale o našom pokrytectve, opustení tradícii svätohájov a nezasahovaní šiestého dňa. O zbytočnom zabíjaní - pozri sa Aztékovia určite mali dobrý dôvod pre ľudské obete, tak ako v Afrike majú dobrý dôvod na ženskú obriezku. Je to vec kultúry - tak ako zbytočn jedľová čačina - naše jedľobučiny totiž nevyrastú tak ako narcisy na druhý rok - v takom Slovenskom krase už nevyrastú NIKDY a inde naša krajina bude nasledovať Slovenský kras.

Trošku pokory, príjemné pekné a požehnané Vianoce.
 

vek jedle

sa v hospodarskych lesoch pohybuje okolo 75 rokov.

25 m vysoka jedla je pre cacinu absolutne nevhodna, takze rozpravka o tazbe tak starych porastov kvoli cacine je alebo hlupost Tvoja alebo hlupost tych, co ju zrubali - a v tom pripade hlupost vynimocna, ojedinela, ktoru prezentovat ako beznu prax je robenie hlupakov z vlastnych citatelov.

Rovnako ako taranie o staroslovanskych nabozenskych hajoch, lebo keby si trochu fusoval do archeologie, vedel by si, ze tieto posvatne haje pozostavali z "bab" i "dedov", co nebolo nic ine, ako sochy predkov vytesane z drevenych kmenov stromov. Povodne zivych kmenov.

Rane stredoveke rubanie lesa (prave v case novych staroslovanov) predstavuje druhu najhorsiu ekologicku katastrofu, a dristat cosi o tabu alebo ich dokonca davat za priklad starostlivosti o cacinu je vysmech z vlastnych citatelov.

A ja si zo seba vysmech robit nenecham.


.

Aztekovia nemali ziadny dovod pre ludske obete - bolo to knazsko-diktatorske zriadenie, ktore prosperovalo vdaka duchovnemu otroctvu prostych ludi aby horna vrstva mohla zit v prepychu. Rvnako neexistuje prirodzeny dovod pre zensku obriezku okrem sukromnovlastnickych vztahov na ludskych jedincov podmienene nabozenstvom.

Keby sme aplikovali Tvoj mechanizmus rozmyslania (tazko ho nazvat logikou), potom by sme museli zrat travu, lebo z travy ludsky jedinec v pohode vyzije (sice iba 20 rokov) a vsetko ostatne je zbytocny prepych.


Ja osobne ale tento sposob uvazovania nazyvam zozelenenim mozgu - a dufam, ze vies, kedy maso zozelenie.

.

A ked uz sme u Slovenskeho krasu, tak laskavo zober na vedomie vysledky vedeckeho vyzkumu (to je to, co neuznavas), ze Slovensky kras bol odlesneny na konci neolitu a vobec nie kvoli cacine alebo kvoli dajakym nabozenskym zvykom. A bolo by dobre, keby si si uvedomil, ze iba vdaka tejto ekologickej katastrofe sme mohli Slovensky kras zapisat do zoznamu Svetoveho dedicstva a dalsi ludia ho mohli zapisat do siete biosferickych rezervacii (a Ramsar - to uz je iba taky bocny kseft).

Keby nebolo katastrofy, nemalo by Slovensko naj... ekotop.

Z tohto pohladu je kazdorocne saskovanie ekoteroristov okolo vyrubu zivych stromcekom kvoli vianocnym stromcekom a cacine trapne smiesne. Ako ostatne vacsina akcii, ktore robia ekoteroristi z nadsenia a hlbokej neznalosti. Cista demagogia. Dnes dokonca rafinovana (od slova rafinovat).

Mimochodom, poznas, o kolko viac zatazuje prirodu umely stromcek ako kazdorocne rubany prirodny?

 

Vek jedle

sa pohybuje v hospodárskych lesoch okolo 75 rokov. Ak sa normálna jedľa dožíva 400 až 600 rokov každý vie o čom hovoríš. O to čom hovorím ja. Zabíjate desaťročný organizmus.

Ale nie o tom je článok. Článok je o tabu, ktoré zmizli, o rituáloch, ktoré nik nepotrebuje, o mýtoch, z ktorých sa každý vysmieva, a predovšetkým o pokrytectve. A o kultúre, ktorú vyznávaš ty a o kultúre, ktorú vyznávam ja. A som veľmi rád, že si sa tu ozval.

Tváriš sa ako niečo čo nie si, pes13, a myslím, že to na tento advent stačilo.

Pekné Vianoce.
 
Hodnoť

s tymi stromcekmi sa mylis

stromceky su na Vianoce specialne pestovane na farmach. Ak nasilu zrusis tuto tradiciu, zrusis aj zdroj obzivy niekolkych ludi. A k tomu spustu zelene (tie stromy predsa niekde musia vyrast a po vyrezani su nahradzovane).
 

Jedle

nie sú na stromčeky pestované na farmách, to je v Dánsku ale nie na Slovensku. Nechoď po trhoch ale po lese a pozeraj sa okolo seba.
 
Hodnoť

Nema to logiku

Osobne si myslim ze tento clanok pana Lukaca nema nic spolocne s logikou. Najprv som si po precitani clanku myslel ze autor dava za vzor spravanie sa nasich predkov k prirode a ze zatracuje sucasne vyrubovanie vianocnych stromcekov (predpokladam ze nejde len o jedle ale aj smreky alebo borovice) a ziskavanie caciny.
Po precitani diskusie som nadobudol dojem ze autorovi vlastne nejde o stromceky a cacinu ale ide mu o to aby sa ludia vratili k tradiciam starych slovanov.
Nie som krestan no aj tak mi neda spytat sa v com boli rytualy starych slovanov lepsie ako tieto sucasne krestanske. Je problem v tom ze mame tradicne na veceru kapra? Asi by som mal na vianoce zmeit jedalnicek a na buduci rok si dat kura, o rok neskor rezen potom pecenu tekvicu... a na vianoce si neozdobovat stromcek ale ist do lesa a vytesat do stromu nejaku peknu sochu alebo ornamenty ako to robili stary slovania?
Skutocne pan Lukac uz som toho od vas cital dost vela. Zvykol som si na to ze ste skvely demagog a ze mate talent manipulovat nazormi ludi (to je ako pozitivum k vasej povahe ale bohuzial nie ku prospechu veci) a tak trochu to na vas aj obdivujem, ale takto stupidne napisany a obhajovany clanok som od vas veru necakal a to som si myslel ze ma u vas uz nic neprekvapi.

PS: Pozdravujem panov dg a pes13 maju moje sympatie

Prijemne sviatky
 

 

ja som nerozlišoval kresťanské, židovské a staroslovanské rituály. Práve naopak, vyzdvihol som ich jednotu v uznávaní tabu. Stromček nie je kresťanský symbol a nemá nič spoločné s akýmkoľvek náboženstvom. Je to dôsledok prebytku smrekov v Nemecku po totálnej premene tamojších lesov. Je to produkt nemeckého lesníckeho priemyslu, tak ako Santa Claus v červenom kožuchu je produkt firmy Coca Cola.

Ani nikde v článku nevyzývam k akýmsi návratom. Len upozorňujem na súložiacich snehuliakov, ktorých bude táto spoločnosť plná či sa vám to páči alebo nie, práve pre ten životný postoj, ktorý tu traja ohajujete.

Článok je o totiž niečom inom, je o zbytočnom zabíjaní bez akejkoľvek úcty k okolitému svetu. O strate akýchkoľvek tabu, ktoré tu boli a o tom, že tieto sviatky sú o niečom inom, než o lesoch plných píl a áut odvážajúcich čačinu a plných hypermarketov ľudí s nepríčetnými pohľadmi, ktorí nakupujú na tie vianočné stromčeky už aj súložiacich snehuliakov.

Táto pokrytecká spoločnosť stratila akékoľvek tabu. A to môže byť podľa mňa problém.

Pekné Vianoce.
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie


  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Pomôže ústav Kočnerovi k doživotiu? 5 599
  2. Tibor Bindas: No a pani excelencia zo skládky pezinskej nech sa rozhodne... 4 573
  3. Tomáš Blahuta: A KTO je tou TREŤOU osobou a prečo bola kamera na biliardovom stole? (Video o Kiskovi) 3 808
  4. Peter Cmorej: Vzdušné zámky Borisa Kollára – na kom a na čom stojí jeho volebný program? 1 405
  5. Slovenský inštitút pre bezpečnostnú politiku : Danko, Kotleba a Harabin si platia reklamu na dezinformačnom webe 1 321
  6. Michal Porubän: "Ďakujeme" pán Blaha...ste výnimočný a úžasný..spolu rastieme!..ALE... 1 122
  7. Vladimír Zervan: Zhnité Pellegriniho zemiaky 1 003
  8. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha prichytený pri manipulácii verejnej mienky 838
  9. Martin Droppa: V nedeľu si zapnite našu 'Dvojku' 774
  10. Martin Pilnik: Má ísť 800 miliónov z daní na ochranu Fica pred spravodlivosťou alebo na liečbu rakoviny? 688

Rebríčky článkov


  1. Štefan Vidlár: Jak sme vykúrili Ňemcú
  2. Simona Mačorová: Menštruácia a ženská cykličnosť
  3. Matej Hank: Úspešné ťaženie Getafe CF v španielskej La Lige. Čo je ich motorom k úspechu?
  4. Vladimír Vittek: Pomôžme mladým pracujúcim študentom
  5. Peter Slivovic: Zlý sused II.
  6. Roman Hutira: Žijeme ako bláznivý Jack Sparrow, nemáme cieľ, ani SMER.
  7. Július Kovács: V parlamentke boli vraj hnusné zvieratá s gorilami.
  8. Ľudovít Herman: Ladislav Miko - Zlý Zajo, na kandidátke SaS na 98 mieste
  9. Ivan Švajlen: Môj stret so smeráckou štátnou správou
  10. Peter Fiabáne: Snažme sa nezablúdiť.

  1. Päť vecí, ktoré vyplývajú z videa Šuligu a Reichela o Kiskovi
  2. Bolo ich deväť a zomreli strašnou smrťou. Záhada dodnes láka bádateľov
  3. Ostane Magoni trénerom Vlhovej? Musím buchnúť po stole, tvrdí otec lyžiarky
  4. Prieskum preferencií: OĽaNO opäť narástlo, je tesne za Smerom
  5. Pőtheová, ktorej úrad zisťuje zdroj videa s Trnkom, robila Kočnerovi PR
  6. Kiska: Poviem polícii, kto je za anonymným videom
  7. Kočner píše Haščákovi: Ty sa mňa ľakať nemusíš
  8. Ľudia zo zvolenskej bytovky vzdali súboj s fašizmom
  9. Vlhová vyhrala slalom v Kranjskej Gore a v hodnotení disciplíny predstihla Shiffrinovú
  10. Pellegriniho neskutočný život (píše Beata Balogová)

Už ste čítali?